chinarootsreis2013.reismee.nl

Thuiskomst

Donderdag 8 augustus, Om Nederlandse tijd 7.00 uur zijn we geland in Brussel. We hadden nog geen telefoontje van de taxichauffeur gehad maar hij bleek er al wel te staan. Iedereen had eigenlijk wel zin om na een maand weer naar huis te gaan. Om 10.00 uur waren we weer thuis in Ravenstein. Het was een super mooie reis met veel onvergetelijk momenten.

Lieve allemaal, We hebben genoten van jullie reacties op onze blog, zo leuk omdat direct te kunnen lezen in China. Dus dank jullie wel voor het meeleven, het lezen en het reageren.

Ron, Monique, Jade en Li-An

De terugreis

Woensdag 7 augustus, De laatste dag in Beijing. Na ontbijt, koffers inpakken en uitchecken hebben we de metro naar de silkmarket genomen. Zo groot en veel verdiepingen. Overal wordt je naar binnen geroepen. Er zijn hele straten met de zelfde artikelen. Wij wilde vnl naar de souveniersafdeling. Wat zitten ze ontzettend hoog met de prijzen, dus we gingen flink zakken.Uiteindelijk lukt het toch, de aanhouder wint. Wanneer je weg loopt roepen ze je vanzelf terug. Terug met de metro naar het hotel. En het regende ontzettend hard, dus weer een paraplu gekocht. In het hotel wat gedronken. De gids was op tijd. Weer moesten we lopen naar de hoek van de straat en wachten op de bus. Uiteindelijk kwam er een touringcar, de gids zei weer geen boeh of bah, we hadden het direkt weer met haar gehad . Bij het vliegveld aangekomen moesten we weer lopen naar de vertrekhal. De incheckbalie was nog niet open. Bij de douane was het erg druk en weer moest het paspoort bekeken worden. Na weer gefouilleerd te zijn zijn we door gelopen naar de gate. En nu nog ongeveer 2 uur wachten...(het is nu 23.45 uur). En nu ook nog fijn vertraging van een uur, had te maken met onweer. Gelukkig was het uiteindelijk maar 3 kwartier. Een hele rustige vlucht, de kinderen vielen direkt in slaap, wij even later ook.

The Great Wall

Dinsdag 6 augustus, Om 8.30 uur stond het busje klaar om met ons naar de grote muur te brengen, de grote wens van Li-An. Onderweg zijn we nog naar een jade museum/shop geweest. Hele mooie dingen maar zoo duur!. Na 2 uur rijden zagen we de muur al door de bergen slingeren. Jammer dat er smog hing. Gelukkig was het niet zo warm als gisteren. Ook hier was het ontzettend druk. Ron, Jade en Li-An zijn voorbij het 1ste wachthuisje geweest, zo knap. Ik was vergeten hoe steil het was en hoe hoog de treden zijn. En ja hoor, de sportschool kwam weer goed te pas! Voor de lunch naar een vreetschuur, wel lekker gegeten. Beneden was ook een enorme winkel maar weer super door. Intussen werd het weer flink warmer. Het zomerpaleis hebben we laten vallen. We zijn naar het Olympisch Park geweest, wat een enorm terrein. Heel leuk om het Vogelnest in het echt te zien en een deel van de Watercube. Door de smog niet goed kunnen zien waar de vlam heeft gebrand. Gevoelsmatig leek het wel 45 graden, echt niet normaal. We wilde eerst nog door naar de silkmarket voor souveniers maar dat schuiven we maar door naar morgen.

Aankomst Beijing

Maandag 5 augustus, Om 8 uur gaan ontbijten. Gelopen door de hutong waar het hotel staat, heel bijzonder.We hebben een taxi genomen naar de Verboden Stad. Onder het portret van Mao hadden we afgesproken, moesten wel even wachten op elkaar. Wat was het warm en wat was het druk, de chinezen hebben nu vakantie. Zo irritant al die paraplu's, je moet zo uitkijken. We hebben niet eens alles gezien, het was gewoon te warm en de kinderen waren er ook klaar mee. Naar het plein hebben we gekeken, het was echt te warm en te druk. Weer is het mausoleum van Mao niet gelukt. We wilde eerst naar een soort shoppingmal maar hebben toch besloten om terug naar het hotel te gaan. In het hotel gegeten en daarna nog door de hutong gelopen. Alle mensen druk aan het eten en kletsen. Ze gooien echt alle etensresten op de grond. Wat een troep. Nog wel een aantal baby's met spleetbroekjes gezien.

Treinreis van Chengdu naar Beijing

Zondag, 4 augustus, Rond 7.30 uur werd iedereen zo'n beetje wakker, best wel goed slapen, wel veel wakker. De trein piept en kraakt en schudt. Heerlijk ontbeten met crackers, bananen (gekocht in de trein) en thee. Uit voorzorg een immodeum ingenomen. Moet er niet aan denken dat je voor iets anders naar de w.c. moet. We hadden tandenborstels uit het hotel meegenomen, dus we konden ons wel even opfrissen. Het is nu 9.30 uur, nog ongeveer 10 uur te gaan. De reis verliep rustig, wat lezen, wat slapen en wat om je heen kijken. Iedere keer kwam er een Chinees jongetje even kijken bij ons. Een kwartier voordat we in Beijing waren stond de trein stil en de lampen in de coupe gingen uit. Het was noodweer, het regende keihard en het bliksemde. Er was een hoop Chinees geschreeuw en er werd op en neer gerend. Niemand sprak Engels en we snapte eerst niet wat er aan de hand was. Later bleek dat het met het weer te maken had. We hebben twee en half uur stilgestaan. Al met al hebben we ruim 30 uur in de trein gezeten! Dat nooit weer! Om 23.30 uur kwamen we Beijing aan, de gids zag ons direkt. Wat had dat mens de vaart er in zeg! We moesten iedere keer kijken waar ze was. En wat een gesjouw, de roltrappen deden het niet. Nog een roteind lopen met alle koffers naar de bus, stond de chauffeur met zijn armen over elkaar naar ons te kijken, hij deed helemaal niets! We moesten zelf de koffers in de bus zetten. Het enige wat de gids zei dat zij en de chauffeur zo lang hadden moeten wachten. Ze begon ook direkt over de vertrek tijd. Eenmaal bij het hotel aangekomen moesten we het laatste stuk weer met alles lopen. En weer zitten we niet bij elkaar. De kamers ruiken niet fris. We waren zoo klaar met alles en de gids, we zijn hier absoluut niet tevreden over, zo niet klantvriendelijk. We lagen om 01.30 uur in bed.

Vertrek uit Chengdu

Zaterdag 3 augustus, Weer kalm aan kunnen doen vanochtend. De koffers weer pakken en een apart treinkoffertje in pakken. Nog even naar de supermarkt voor het inslaan van crackers, noodles, water en een fles wijn. Rond 15.00 uur kwam Chen Chen naar de lobby. De kinderen kregen van haar boekenleggers van de theatershow en een speldje met ledlampje van de Chinese vlag. En per gezin een flesje voor hoofdpijn en muggen. Op naar het treinstation, wat ontzettend groot en wat een mensen massa! Had er bijna spijt van dat we niet gekozen hadden om te vliegen. Chen Chen had iemand geregeld om onze 2 zwaarste koffers te dragen. Hij vroeg 100 yuan (12 euro), hadden we er graag voor over. Van binnen net zo groot als een vliegveld, en wat een lawaai! Na even gewacht te hebben konden we aansluiten bij de enorme rij. Gelukkig liep Chen Chen met ons mee de trein in. We hadden een halve soft sleeper, met aan beide kanten 3 bedden boven elkaar. Geen deur! En wat zijn de Chinezen weer nieuwsgierig en staan je gewoon je zonder schaamte aan te kijken en naar je spullen te kijken. De trein vertrok precies op tijd, 17.15 uur. In de trein noodles gegeten, je kreeg zowieso een thermoskan met kokend water en er is een warmwaterpunt in de trein. Van het toilet word je niet echt vrolijk, zo ontzettend gatver! Het lanschap onderweg is heel wisselend, bergen, kleine gehuchtjes, grotere plaatsen, veel groen. S'avond hebben we de fles wijn open getrokken. Om 22.00 uur gingen de lampen uit en om 22.30 uur kropen we met kleren en al in onze mee gebrachte lakenzak. Er liggen wel kussens en dekbedden, maar de vraag is hoe fris die zijn.

Tempel, Thee en Theaterdag

Vrijdag 2 augustus, Vanmorgen lekker rustig aan gedaan, wat later op, rustig ontbijten en wat geklungeld. Om 12.00 uur hebben we een taxi genomen naarde QingyangTaoistische tempel. Veel monniken met knot en een chopstick oid. er doorheen. Binnen mocht je nergens foto's maken. De boeddha's zijn ook heel anders. De knielkussens waren erg kleurrijk. In de 1ste grote zaal kochten we een souveniertje. Het duurde even voordat de monnik begreep wat we wilde hebben en hoeveel, toen werd er een uitgebreide bon geschreven waarmee je weer naar een ander moest die het geld inde. Er kwam een stempel op de bon die weer terug moest naar de verkoper. Na iedere zaal/ tempel kwam weer een ander. Het was een zeer groot complex. Er werden veel kaarsen en wierook aan gestoken of waren al aan smeulen/branden. Wanneer je wierrook aansteekt is dat voor hemel, aarde en jezelf(bv dat je graag de staatsloterij wilt winnen). Een kaars aansteken is voor hemel en aarde. Aan het einde van de tempel was een authentieke Chinese theetuin. Helemaal vol met vnl oudere Chinezen. Er was nog een tafel vrij dus wij ook aan de thee. Je kiest een thee uit en je neemt de kommetjes, schotels en deksels mee. Je doet een paar blaadjes in je kom. Er lopen oudere mannen rond met ketel kokend water. Zodra je slok naar binnen hebt geslurpt schenken ze al weer bij. De Chinezen vonden ons weer erg bijzonder, we waren de enige westerlingen daar. Het was mooi om te zien hoe die besje en opa's zitten te genieten van hun thee en ondertussen met een waaier waaieren.Het was wel heel leuk om mee te maken. Met de taxi terug naar het hotel. En we zijn de ondergrondse nog even ingeweest, een andere kant nu. Er zijn veel bijzondere schoenenzaken waar bijzondere schoenen stonden met hele hoge hakken. Veel vrouwen lopen op hele hoge hakken. Pizza eten in het hotel, even opfrissen en naar beneden naar Chen Chen. We gingen naar een Chinees theater, wat was dat leuk! Allemaal korte stukjes zoals: commedy, acrobatiek, opera, schimmenspel, poppen spel, de Chinese violist, dans en maskers verwisselen. Dit ging zo snel! Elk stukje werd aangekondigd. Het was erg kleurrijk en zat ontzettend leuk in elkaar. Bij binnenkomst kregen we een flesje water. Chengdu staat ook bekend om de maskers. Om 21.30 uur stonden we buiten, daar kwamen we midden in een lichtshow terecht, alles knipperde en ging heen en weer op de hele hoge gebouwen (wolkenkrabbers). En terug gelopen naar het hotel.

Bezoek aan panda's en reuze boeddha

Donderdag 1 augustus, Om 6.30 uur liep de wekker af, 7.00 uur ontbijten. We moesten om 8.00 uur in de lobby staan. Het was jammer dat het regende. Na ong. 45 min. rijden kwamen we aan bij het panda reservaat ten zuiden van Chengdu. Dit reservaat is opgericht ter bescherming van de grote panda. Gelukkig was het gestopt met regenen. Het is een groot en prachtig aangelegd park. Na even gelopen te hebben zagen we ze dan! Wat een groot WAUW gevoel, zo bijzonder om ze in het echt te zien! Er zijn daar 128 panda's, 15 panda's kunnen gezien worden door de bezoekers, wij hebben er 9 gezien, de baby van een week oud lag vandaag helaas niet in de couveuse. Op het 1ste stukje lagen 4 panda's van 4 jaar oud. Ze zijn erg lui ( tussen 8 en 10 uur zijn ze het meest actief), liggen wat op hun rug van bamboe te eten, ze moeten er wel direkt bij kunnen. Een volwassen panda eet ong. 20 kg. bamboe per dag. De volgende panda die we zagen was een moeder van 17 jaar. Achter glas lagen er 3 van 2 jaar, waren diep in slaap. Ook nog een film gezien over het leven van de panda. Er wordt hier ook veel onderzoek gedaan. Nog even een souvernierswinkeltje in, hier kon je niet afdingen en de opbrengst komt ten goede van de panda's. Ook hebben we de rode panda nog gezien, kunnen heel hoog in de boom klimmen. Dit was een zeer groot succes. Nu moesten we 3 uur rijden voor de boeddha van Leshan. Chen Chen vertelde tijdens de rit wel het een en ander over China. Ook hier is alles duurder geworden. Een maandsalaris is ong. 500 euro. Een 2de kind mag maar dan moet je 100.000,00 yuan aan de staat betalen. (ong. 12.000 euro). Een 2de kind mag ook wanneer b.v. je 1 ste kind heel erg ziek is. Onderweg een sanitaire stop bij een grote theewinkel, Jasmijn thee was heerlijk dus maar mee genomen. Rond 13.00 uur gingen we lunchen. Nog een half uur rijden voordat we er waren. Inmiddels was het 34 graden. Ook hier zag het er allemaal mooi en netjes uit. Gelukkig zit ik elke dag op de sportschool want het was weer een enorme klim! En toen bleken we al boven te zijn en zagen we het hoofd van de grootste boeddha ter wereld. Het is een uit de rotsen gehouwen boeddhabeeld waaraan 90 jaar werd gewerkt en waarvan de grote teen 8 meter is. De boeddha is 70 meter hoog. Alleen het hoofd was al indrukwekkend, hij heeft 1021 krulletjes op zijn hoofd. Besloten om met ons allen de smalle, steile trap naar beneden te lopen. Wat een indrukwekkend, groot beeld. Na de een tijdje weer terug naar boven via de andere kant, wat was het weer warm! En weer kwam die sportsschool van pas! Eerst in de schaduw bijkomen en uitzweten. We konden ons iets opfrissen bij een natuurlijke bron, water wat uit de bergen kwam. Daarna rustig de tempel doorgelopen, de lachende boeddha met de dikke buik. ( was Ron ook bij het uitzweten). Terug naar de bus met veel water. We moesten even wachten, de bus zou komen op een plek wat eigenlijk niet mag, maar nu stond er een agent. Dus kort stukje lopen nog. Na ruim 2 uur met de bus waren we weer bij ons hotel. Wat eten bij KFC, bah! Het was een super dag vandaag.