chinarootsreis2013.reismee.nl

Bezoek aan panda's en reuze boeddha

Donderdag 1 augustus, Om 6.30 uur liep de wekker af, 7.00 uur ontbijten. We moesten om 8.00 uur in de lobby staan. Het was jammer dat het regende. Na ong. 45 min. rijden kwamen we aan bij het panda reservaat ten zuiden van Chengdu. Dit reservaat is opgericht ter bescherming van de grote panda. Gelukkig was het gestopt met regenen. Het is een groot en prachtig aangelegd park. Na even gelopen te hebben zagen we ze dan! Wat een groot WAUW gevoel, zo bijzonder om ze in het echt te zien! Er zijn daar 128 panda's, 15 panda's kunnen gezien worden door de bezoekers, wij hebben er 9 gezien, de baby van een week oud lag vandaag helaas niet in de couveuse. Op het 1ste stukje lagen 4 panda's van 4 jaar oud. Ze zijn erg lui ( tussen 8 en 10 uur zijn ze het meest actief), liggen wat op hun rug van bamboe te eten, ze moeten er wel direkt bij kunnen. Een volwassen panda eet ong. 20 kg. bamboe per dag. De volgende panda die we zagen was een moeder van 17 jaar. Achter glas lagen er 3 van 2 jaar, waren diep in slaap. Ook nog een film gezien over het leven van de panda. Er wordt hier ook veel onderzoek gedaan. Nog even een souvernierswinkeltje in, hier kon je niet afdingen en de opbrengst komt ten goede van de panda's. Ook hebben we de rode panda nog gezien, kunnen heel hoog in de boom klimmen. Dit was een zeer groot succes. Nu moesten we 3 uur rijden voor de boeddha van Leshan. Chen Chen vertelde tijdens de rit wel het een en ander over China. Ook hier is alles duurder geworden. Een maandsalaris is ong. 500 euro. Een 2de kind mag maar dan moet je 100.000,00 yuan aan de staat betalen. (ong. 12.000 euro). Een 2de kind mag ook wanneer b.v. je 1 ste kind heel erg ziek is. Onderweg een sanitaire stop bij een grote theewinkel, Jasmijn thee was heerlijk dus maar mee genomen. Rond 13.00 uur gingen we lunchen. Nog een half uur rijden voordat we er waren. Inmiddels was het 34 graden. Ook hier zag het er allemaal mooi en netjes uit. Gelukkig zit ik elke dag op de sportschool want het was weer een enorme klim! En toen bleken we al boven te zijn en zagen we het hoofd van de grootste boeddha ter wereld. Het is een uit de rotsen gehouwen boeddhabeeld waaraan 90 jaar werd gewerkt en waarvan de grote teen 8 meter is. De boeddha is 70 meter hoog. Alleen het hoofd was al indrukwekkend, hij heeft 1021 krulletjes op zijn hoofd. Besloten om met ons allen de smalle, steile trap naar beneden te lopen. Wat een indrukwekkend, groot beeld. Na de een tijdje weer terug naar boven via de andere kant, wat was het weer warm! En weer kwam die sportsschool van pas! Eerst in de schaduw bijkomen en uitzweten. We konden ons iets opfrissen bij een natuurlijke bron, water wat uit de bergen kwam. Daarna rustig de tempel doorgelopen, de lachende boeddha met de dikke buik. ( was Ron ook bij het uitzweten). Terug naar de bus met veel water. We moesten even wachten, de bus zou komen op een plek wat eigenlijk niet mag, maar nu stond er een agent. Dus kort stukje lopen nog. Na ruim 2 uur met de bus waren we weer bij ons hotel. Wat eten bij KFC, bah! Het was een super dag vandaag.