chinarootsreis2013.reismee.nl

Treinreis van Chengdu naar Beijing

Zondag, 4 augustus, Rond 7.30 uur werd iedereen zo'n beetje wakker, best wel goed slapen, wel veel wakker. De trein piept en kraakt en schudt. Heerlijk ontbeten met crackers, bananen (gekocht in de trein) en thee. Uit voorzorg een immodeum ingenomen. Moet er niet aan denken dat je voor iets anders naar de w.c. moet. We hadden tandenborstels uit het hotel meegenomen, dus we konden ons wel even opfrissen. Het is nu 9.30 uur, nog ongeveer 10 uur te gaan. De reis verliep rustig, wat lezen, wat slapen en wat om je heen kijken. Iedere keer kwam er een Chinees jongetje even kijken bij ons. Een kwartier voordat we in Beijing waren stond de trein stil en de lampen in de coupe gingen uit. Het was noodweer, het regende keihard en het bliksemde. Er was een hoop Chinees geschreeuw en er werd op en neer gerend. Niemand sprak Engels en we snapte eerst niet wat er aan de hand was. Later bleek dat het met het weer te maken had. We hebben twee en half uur stilgestaan. Al met al hebben we ruim 30 uur in de trein gezeten! Dat nooit weer! Om 23.30 uur kwamen we Beijing aan, de gids zag ons direkt. Wat had dat mens de vaart er in zeg! We moesten iedere keer kijken waar ze was. En wat een gesjouw, de roltrappen deden het niet. Nog een roteind lopen met alle koffers naar de bus, stond de chauffeur met zijn armen over elkaar naar ons te kijken, hij deed helemaal niets! We moesten zelf de koffers in de bus zetten. Het enige wat de gids zei dat zij en de chauffeur zo lang hadden moeten wachten. Ze begon ook direkt over de vertrek tijd. Eenmaal bij het hotel aangekomen moesten we het laatste stuk weer met alles lopen. En weer zitten we niet bij elkaar. De kamers ruiken niet fris. We waren zoo klaar met alles en de gids, we zijn hier absoluut niet tevreden over, zo niet klantvriendelijk. We lagen om 01.30 uur in bed.