chinarootsreis2013.reismee.nl

Vertrek uit Chengdu

Zaterdag 3 augustus, Weer kalm aan kunnen doen vanochtend. De koffers weer pakken en een apart treinkoffertje in pakken. Nog even naar de supermarkt voor het inslaan van crackers, noodles, water en een fles wijn. Rond 15.00 uur kwam Chen Chen naar de lobby. De kinderen kregen van haar boekenleggers van de theatershow en een speldje met ledlampje van de Chinese vlag. En per gezin een flesje voor hoofdpijn en muggen. Op naar het treinstation, wat ontzettend groot en wat een mensen massa! Had er bijna spijt van dat we niet gekozen hadden om te vliegen. Chen Chen had iemand geregeld om onze 2 zwaarste koffers te dragen. Hij vroeg 100 yuan (12 euro), hadden we er graag voor over. Van binnen net zo groot als een vliegveld, en wat een lawaai! Na even gewacht te hebben konden we aansluiten bij de enorme rij. Gelukkig liep Chen Chen met ons mee de trein in. We hadden een halve soft sleeper, met aan beide kanten 3 bedden boven elkaar. Geen deur! En wat zijn de Chinezen weer nieuwsgierig en staan je gewoon je zonder schaamte aan te kijken en naar je spullen te kijken. De trein vertrok precies op tijd, 17.15 uur. In de trein noodles gegeten, je kreeg zowieso een thermoskan met kokend water en er is een warmwaterpunt in de trein. Van het toilet word je niet echt vrolijk, zo ontzettend gatver! Het lanschap onderweg is heel wisselend, bergen, kleine gehuchtjes, grotere plaatsen, veel groen. S'avond hebben we de fles wijn open getrokken. Om 22.00 uur gingen de lampen uit en om 22.30 uur kropen we met kleren en al in onze mee gebrachte lakenzak. Er liggen wel kussens en dekbedden, maar de vraag is hoe fris die zijn.